Kerhot

Kerhotoiminnan tarkoituksena on parantaa arkea sekä lisätä iloa ja energiaa elämään. Kerhotapaamisissa tavataan toisia, kuunnellaan luentoja, keskustellaan, viihdytään ja virkistytään. Kerhot järjestävät kerhoiltojen lisäksi retkiä ja vierailuja sekä muuta harrastetoimintaa.

Valikossa on kaikkien kerhojen nimet aakkosjärjestyksessä. Jos vasta etsit sinulle sopivaa kerhoa, alla olevat välilehdet auttavat sinua sen oikean löytämisessä.

Monen kerhon kohdalla ilmoitetaan kokoontumispaikaksi Arabia. Se tarkoittaa yhdistyksen kerhohuonetta osoitteessa Arabiankatu 17, Helsinki (linkki google maps).

Kerhoja on Helsingin ulkopuolellakin

Suurin osa yhdistyksen kerhoista kokoontuu Helsingissä. Noin 60 % yhdistyksen jäsenistä asuu kuitenkin sen ulkopuolella. Jos kuulut heihin, etkä haluaisi tai jaksaisi lähteä kerhoon Helsinkiin asti, löydät hyvin todennäköisesti itsellesi kerhon omasta tai ainakin naapurikunnasta.

Seuraavat kerhot (paikkakunta suluissa) toivottavat tervetulleeksi kaikki potilasjäsenet ja osa myöskin omais/läheisjäsenet: 7 siskoa ja veljeä (Nurmijärvi), Espoon seudun MS-ryhmä, Extra (Hyvinkää), Hiidenseudun Neurot (Lohja), Kirkkonummen neurokerho, Messi (Tuusula), Vantaan MS-kerho VAMS, Västra Nylands MS-klubb (ruotsinkielinen, Raasepori).

Lisäksi erityisesti pienten lasten äideille tarkoitettuja kerhoja ovat MamaS Espoo ja Multimammat (Hyvinkää).

Klikkaamalla kerhon nimeä pääset sen sivulle, jossa kuvataan sen toiminta ja kerrotaan kokoontumispaikat ja -ajat sekä vetäjien yhteystiedot.

Harrastekerhot

Näihin kerhoihin tullaan yhteisen harrasteen merkeissä. Niiden nimet kertonevat, mitä missäkin niistä harrastetaan. Klikkaa valitsemaasi kerhoa ja pääset sen sivulle, jossa kuvataan sen toiminta ja kerrotaan kokoontumisajat ja vetäjien yhteystiedot.

Yhdistyksen kerhohuoneella kokoontuvat Dataklinikka, Heppakerho Keppikaakit, Leffakerho, Pelikerho, askartelukerho Sampo-kerho ja Valokuvauskerho.

Samassa rakennuksesta, mutta eri rapusta, Neuroliiton palvelutalosta Merenpisarasta, Kaj Franckin aukio 2, löydät kolme kerhoa. Saunatiloissa 6. kerroksessa kokoontuvat saunakerhot, naisten Leidit lauteilla ja miesten Äijäkerho. Luentosalissa 2. kerroksessa tapaa English Conversation Club.

Fudisklubi asettuu kentän reunalle Töölön jalkapallostadionilla, Urheilukatu 5.

Vain ”nuorille” – tai vain varttuneille

Muutama kerho on tarkoitettu tietyn ikäisille jäsenille – vain ”nuorille” tai vain varttuneille. Klikkaamalla kerhon nimeä pääset sen sivulle, jossa kuvataan sen toiminta ja kerrotaan kokoontumispaikat ja -ajat ja vetäjien yhteystiedot.

Swengijengi on tarkoitettu kaikille nuorille jäsenille. Huomaa, että neuroyhdistyksen jäsenistössä ”nuoriin” kuuluu moni jo keski-iän puolelle ehtinyt.

Erityisesti pienten lasten äideille on tarkoitettu MamaS Espoo, Multimammat (Hyvinkää) ja MutSit (Arabia).

Seuraavat kaksi kerhoa on tarkoitettu varttuneemmille jäsenille: 60+ kerho (Arabia) ja Kypsät naiset (Töölö).

Vain naisille – tai vain miehille

Joskus on mukavampi tavata nais- tai miesporukassa. Klikkaamalla kerhon nimeä pääset sen sivulle, jossa kuvataan sen toiminta ja kerrotaan kokoontumispaikat ja -ajat ja vetäjien yhteystiedot.

Vain naisia kutsuvat toimintaansa pienten lasten äitien kerhot MamaS Espoo, Multimammat (Hyvinkää) ja MutSit (Arabia), pitkään sairastaneiden naisten Kypsät naiset (Töölö) ja saunakerho Leidit lauteilla (Arabia).

Miesten valtakuntaa on saunomista harjoittava Äijäkerho (Arabia).

Harnes (harvinaiset neurologiset sairaudet)

Harvinaisia neurologisia sairauksia sairastavien oma kerho on Harnes-vertaistuiryhmä. Sen sivulle pääset tästä.

Omaisille eli läheisille

Sairastavien omaisille eli läheisille on oma kerhonsa Omaisten kerho.
Sen sivulle pääset tästä.

3R-kerho

Jos mikään edellä luetelluista ei ihan ollut ”sinun juttusi”, ehkä se on 3R-kerho. Se kokoontuu kerhohuoneella Arabiassa, ei keskity mihinkään tiettyyn harrasteeseen ja toivottaa kaiken ikäiset nais- ja miespuoliset potilasjäsenet tervetulleiksi. 3R:n sivulle pääset tästä.